V úterý uskutečnil dlouho očekávaný první zkušební let nového typu letounu Boeing 787 Dreamliner. Nová naděje společnosti Boeing vzlétla krátce před 19:30 SEČ z firemního komplexu v Everettu u amerického Seattlu. První nový model firmy Boeing od roku 1995 je zároveň prvním komerčním letadlem na světě vyrobeným z uhlíkových vláken místo hliníku. Díky použití nového materiálu je letoun výrazně lehčí a odolnější než nynější letadla, což se příznivě projeví na levnější údržbě a výrazně lepší spotřebě paliva, která má být až o dvacet procent nižší než u stejně velkých letounů.
"Domníváme se, že to bude velmi úsporné letadlo, které změní způsob, jakým se lidé dosud přepravují," řekl CNN Jim Albaugh, ředitel a viceprezident společnosti Boeing. Je ohleduplnější k životnímu prostředí, je efektivnější, spotřebuje méně paliva, což aerolinkám i zákazníkům ušetří peníze. Pasažéři se zároveň budou cítit lépe při přistání. Dreamliner by měl pojmout 210 až 330 cestujících. Jeho další předností má být dlouhý dolet a možnost přistání i na menších letištích včetně pražské Ruzyně.
Vývoj Dreamlineru nabral více něž dvouleté zpoždění. První let se měl původně uskutečnit už v létě 2007. Pokud budou nynější testy ve vzduchu úspěšné, plánuje Boeing začít klientům letouny dodávat v poslední čtvrtině příštího roku.
Úterní start není koncem vývojových prací. Během příštích devíti měsíců se bude zkoušet šest prototypů nového stroje v nejrůznějších částech světa a za nejrozdílnějších podmínek. Na testech se má podílet armáda 80 pilotů, 600 techniků a 400 opravářů. Teprve koncem příštího roku prodá Boeing první komerční stroje. Jejich odběratelem bude japonská společnost ANA.
Nové letadlo je prvním strojem, kde je v konstrukci trupu a křídel hliník nahrazen kompozity - plasty, jež jsou vyztužené uhlíkovými vlákny. Kompozitní materiály tvoří polovinu váhy stroje, zbytek připadá na hliník (20 %), titan (15 %) a ocel (10 %).
Boeing 787 prakticky nepoužívá hydrauliku, a to ani u brzd nebo u startovacích systémů. Jeho motory jsou konstruovány tak, aby byly nejen úspornější, ale také méně hlučné.